torsdag 19 januari 2012

Hur gör man...


Hallojs raringar..

Jaha så har man då legat i diket igen men vår andra bil. Den förra blev ju bulad och vacker medans denna tappade lite delar efter vägen. Det är nämligen inte lätt att bestiga dessa bergssluttningar med vanliga bilar. Här plogas det och sandas inte i första taget. Jo plogas (ska vaa rättvis)  men sand vad är deee. Man får ta fart uppför första stigningen och be till högre makter om att inte få möte samtidigt som man gasar på allt man kan fram till korsningen. Där ber man igen om att det inte kommer nån och fortsätter i minst 50 km uppför nästa stigning för att ha en chans komma upp. Det är alltså mer eller mindre en flygtur. Jaha sen kommer då isen och sätter stopp, njing njig njing. Två meter kvar av skiten och sen glider man ner i diket baklänges med fart kan jag lova. Blev så ilsk att jag lämnade bileländet där. För säkerhetskull lämnade jag parkeringen på så ingen skulle mosa den helt. Stretade mig själv uppför isen , kokade kaffe och läste en del ramsor för Fjompen som var lika glad för de. Halkade mig nerför stupet och mötte mannen som precis inte jublade över min parkering. Han skulle såklart försöka köra bilen upp ur diket, kan väl inte vara så svårt. Näädå den kom bara ännu längre ner i diket. Hmm jaha då får vi dra upp den då. Fick sätta mig i dikesbilen medans mannen skulle dra upp mig. Det var bara de att han fick världens fäste och jag formligen flög baklänges upp med bilen. Hade halva skogen i bilen eftersom fönstret var nervevat och en hel del revor i ansiktet. Dessutom flög bakspegel sin kos och lite andra små söta lister. Men jag kom ju upp...

Jag är faktiskt väldigt trött på att sitta här på berget och börjar verkligen fundera på vad jag gett mig in på. Tyvärr har jag ju bränt mina chanser i Sverige genom att börja jobba här istället för att leta praktikplatser i Sverige. Så jag har ju mig själv att skylla. Men känner att mina krafter sinar av allt. Ibland är alla beslut inte bra men att ha två boenden, det ena uppe på ett berg där man inte ser en kotte eller har nåt att göra och klättrar på varandra i brist på utrymme. Och inte är nån bergsget eller har en bil med kedjor och driv på alla hjul så blir det lite ensamt. Och resten av sitt hem 40 mil bort..... Jaa jag vet inte jag...Men jobbet är helt underbart iallafall..
Oj det blev en gnällblogg idag.. Fy så trist. Men idag är jag trist, full av hemlängtan och sällskapssjuk..



Saknar min säng...



Mina saker..


                                                                      Min hall..



Snart kommer jag att se ut såhär om jag inte tar ett beslut om vad jag ska ta mig till har ju inte så mycket krafter att spela med efter olyckan. Sååå mina raringar har ni nåt förslag...

Önskar er alla en underbar fredag och tack för att ni finns och tassar in. Var rädda om er och varandra..

Kramar Lisa

20 kommentarer:

  1. Kära hjärtat, nu får vi komma på nåt! Varför MÅSTE du jobba i Norge, du måste väl kunna jobba i Sverige? Annars får du försöka hitta ett bättre boende i Norge, du kan inte ha det så här. Sommartid har jag två boende så jag vet att det tär mycket på krafterna. Du har ju så himla fint hemma så det är klart att du längtar dit. Ta ett snack med mannen och försök hitta på nåt bra!
    Stora varma kramar till dig! Eva

    SvaraRadera
  2. Hoppsan en gång till...du verkar ju bo helt galet. Säger som Vardag och Flärd...måste du jobba i Norge?? Hum ha det så gott på berget. Hoppas du kan testa mina frukost flingor när du kommer hem till din lilla ugn :) Kramis från maria

    SvaraRadera
  3. Gokväll vännen!!
    Säger då det...dessa bilar....:) för det är klart..att det är dom det är fel på!!
    Såå mysiga bilder du visar..både från hemmet..och på dej..hihi.
    Kan ju skaratta lite..eftersom jag också visade lite av hemmet idag.
    Ja du..vad du skall göra..
    Skaffa ett annat boende först kanske..mera centralt..eftersom du tydl blir kvar i Norge...kanske ha det permanent där..och ngt liitet i Sverige..
    Önskar dej en fortsatt mysig kväll!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Har du verkligen bränt alla skepp här? Man måste väl ha rätt att ta jobb i ett annat land och ändå ha en chans här i landet? Ja, jag är inte så hemma på hur lagarna är numera, det har ju inte förbättrats precis!!
    Ja du, ett måste är i alla fall ett annat boende. Sitta där på berget som en jäkla uggla - om ni ens kommer dit! Jag hade snö igår kväll och var livrädd jag skulle hamna i diket också, och ändå hade jag inga backar att vara rädd för. Skit i bilen. Det finns folk som inte gör annat än tillverkar bilar (säger min gubbe!!). Jag är glad att du inte blev mer skadad!
    Många kramar till dig vännen.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  5. Hejsan gumman!
    Ingen lätt fråga du kommer med men jag får nog lov att hålla med tidigare talare. Att skaffa annat boende måste ni nästan om ni ska fortsätta jobba i Norge. Kanske inte det lättaste men så här kan ni ju inte ha det.
    Så fint du har det här hemma i Örebro.
    Styrkekramar till dig, Ing-Britt

    SvaraRadera
  6. Hej vännen!

    Nä fy tusan har du hamnat i diket igen:( Var väl för väl att du inte skadar dig! Jag vet i tusan hur jag skulle kunna råda dig men går det inte att bo på något bättre ställe? Eller kan du verkligen inte jobba här i Sverige?

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  7. Kära, kära vän..

    Stor kram till dig! Förstår att det känns tungt och att du längtar hem till dina saker...

    Det är viktigt att man trivs där man bor, och att bo "på berget" verkar både ensamt och jobbigt. Finns det något annat boendealternativ?

    Tänker på dig - och hoppas att ni fattar ett beslut som gör att vardagen går lättare..

    Kraemn Jenny

    SvaraRadera
  8. Usch och fy för diken, fast man ska kanske var glada att de är där för var hade man hamnat annars;)

    Ja du livsbeslut är aldrig lätta att ta och det är nog inte meningen heller. Men som vår mor alltid har sagt, lyssna till ditt hjärta så kan det aldrig bli fel... Så gå ut på ditt berg ta ett djupt andetag och lyssna...

    HOppas allt löser dig och du det är ok att vara gnällig ibland.
    Ta hand om dig

    SvaraRadera
  9. Hej söta Lisa,
    Men varför...fy vad du råkar ut för saker med dina bilar. Hoppas att du mår bra.
    Sköt om dig
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  10. Oooo...
    Låter tråkigt..
    Sitta i diket igen!!
    Kan förstå att du längtar till ditt andra hem.
    Inte lätt sits du sitter i vännen
    Men tur är att du tycker om ditt jobb.
    Hoppas du blir på bättre humör Snart
    Styrke Kram
    Sus

    SvaraRadera
  11. Så hemskt, man vet inte om man ska gråta eller skratta av ditt inlägg...men du,våren kommer även om det tar lite tid...då brukar allt bli lite lättare.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  12. Oj oj oj... jag vet inte vad jag ska ge dig för råd. Vet ju inte varför du inte kan jobba i Sverige eller varför du just måste bo på ett berg i Norge :) Men lyssna på ditt hjärta och gör det som får dig att må bra.. resten ordnar sig alltid på något sätt (så brukar jag tänka). Stor kram från lilla "elaka" mig som skrattar åt dina olycksaliga inlägg men det är bara för att du skriver så härligt. Önskar dig allt gott!

    SvaraRadera
  13. Hej på dej gumman! DU det är FULLT tillåtet att skratta,fnissa eller gråta för det har jag gjort oxå..Haha nu skrattar jag åt att ni åkte med sonen i bilen o det lukta skit,FY FARAO!! fruktansvärt,men kan ändå skratta åt det,du hör hur'n är man..hihiJa du tror alltså att det blir lite halt med tossorna då alltså??:)) Får lära mej gå på styltor,kanske ej prickar så jädrans lätt då på dessa blajor! ha en skön helg,i kväll blir det bad o vitt VIN serru...Gubben ska på restuarang o ha"hästträff" med en sån där man som har hand om ekonomin för dom!! Hahahaär la ÖLEN som lockar,jag är ju inte dum!! Kraaam ♥ från Gunilla

    SvaraRadera
  14. Nämen usch... Men vad jättebra att du inte gjorde dig illa i alla fall :)

    Ja du, svårt att få allt till 100 % - men låter ju himlarns härligt att du trivs så bra på jobbet!

    Ha en fin helg nu!

    SvaraRadera
  15. Hej! låter som du har mycke som surrar runt omkring dig! Ja här i vårt byråkrati sverige är det en rävsax med arbetsförmedling o sjukkassa o dyl,har en syster som hamnat i en sax sen sitter hon fast!! sjuk men frisk eller tvärtom?? hoppas allt löser sig ♥ kram kram Jessica

    SvaraRadera
  16. Hej vännen :) å vad fint du har det. Men hemskt med olyckor! Vet hur det är! Har gjort några otäcka!!!! Jo du löshåret är hur enkelt som helst ,känns inte, det smälter in i ditt eget hår som om det vore ditt eget! Du tvättar det som vanligt med det behöver lite mer fukt än vanligt. Inpackningar och droppar som olja! Bortsar det gör du med en mjuk borste som vanligt! Bara att du inte kan borsta så hårt mot botten!
    Jag älskar det!!!!
    Var nu rädd om dig<3
    Kramkram>3nettan

    SvaraRadera
  17. Fy så jobbigt! Men du mår bra iaf.
    Hoppas att du får en fin lördag
    kram malin

    SvaraRadera
  18. Usj..skjønner du lengter hjem.....borte bra, men hjemme best..:)


    Håper helgen er ok...klem fra meg i snøværet..))

    SvaraRadera
  19. Åh vännen! Helt galet mycket du får vara med om... men jag är glad att den första känslan jag fick inte stämde... bilolyckor är INTE roligt i någon form, men DU är hel i alla fall:)

    Kan ana att du längtar hem även om du är i ditt andra hem... sänder över en stor varm kram!!!
    Jisses så vackert sovrum du har!

    SvaraRadera
  20. Borta bra men hemma bäst,, heter det ju och jag förstår nu att din hemlängtan är stor..
    Kan inte vara så kul att hemresan alltid sker med livet som insats.
    Tur att allt gick bra i alla fall med din lilla vurpa..

    Kram Maidi

    SvaraRadera